Patrick VANDEPUTTE, Notaris te Antwerpen (Borgerhout)

 

Patrick VANDEPUTTE

Notaris te Antwerpen (Borgerhout)

Waarom kan je de koopakte niet meteen bij de notaris ondertekenen?

14 oktober 2019

Een woning kopen is voor veel mensen een reuzenstap in hun leven. Maar wel één die gepaard gaat met een aantal vragen. Een stap die ook wat geduld vraagt, want tussen het ondertekenen van de verkoopovereenkomst en het ondertekenen van de notariële akte verloopt wat tijd. Dit komt door de vele opzoekingen die het notariskantoor moet verrichten. Die zijn nodig zodat jij met kennis van zaken je droomwoning kan aankopen.

Verkoopovereenkomst versus notariële akte
De verkoopovereenkomst of de ‘compromis’ is een cruciaal document. Het vormt immers de basis voor de notariële akte. Het is dan ook een misverstand om te denken dat de verkoopovereenkomst voorlopig is en de notariële akte definitief. Daarom laat je de verkoopovereenkomst best nalezen door een notaris. Het is en blijft immers een juridisch document. Koop je een huis onderhands aan via de verkoper, dan neem je best zelf het initiatief om de verkoopovereenkomst te laten nalezen door een notaris.

‘Ik heb recht op 7%’… of niet
Vergeet bovendien niet dat de notaris de belangrijkste adviseur is bij de aankoop van een onroerend goed. Heel wat fiscale gunstmaatregelen zijn bijvoorbeeld onderworpen aan specifieke voorwaarden. De notaris kan met jou bekijken waar je al dan niet recht op hebt. Vroeg een notaris inschakelen heeft met andere woorden als voordeel dat je met zekerheid weet waar je staat op vlak van de belastingen. En dat is van belang voor het bepalen van je budget, want de belastingen vormen de grootste kostenpost bij de aankoop van een woning.

Bekijk de aankoop van je woning ook in een breder perspectief. Ben je getrouwd? Heb je een onderneming? Wat indien je zou overlijden?  Je leven is één grote puzzel waar de aankoop van je woning een stukje van is. Ook op dat vlak kan de notaris je informeren over de gevolgen van je aankoop.

De addertjes onder het gras
Zowel bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst als het ondertekenen van de akte is het voor de koper essentieel om geïnformeerd te zijn over zijn toekomstige stek. Want zelf een aantal keer het pand bezoeken is onvoldoende om de volledige staat te kennen van de woning. Sommige zaken kan je als koper niet weten. De veranda aan je woning is voor jou misschien een pluspunt, maar wat als deze veranda onvergund is? De 18de eeuwse burgerwoning is voor jou een droomhuis, maar ben jij helemaal op de hoogte van de verplichtingen rond onroerend erfgoed? Ben jij 100 procent zeker over de staat van de bodem waarop de woning gebouwd is? Hadden de vorige eigenaars nog schulden? Hoe zit het met de stookolietank en de elektriciteit?  

Het belang van opzoekingen
We weten nooit precies met zekerheid wat we kopen tot iemand alles tot in de puntjes onderzoekt. En dit is precies wat een notariskantoor voor jou -op juridisch vlak- zal doen. De momenten waar je daadwerkelijk met de notaris spreekt lijken gering, maar achter de schermen zal hij met de hulp van een deskundig team medewerkers met verschillende instanties zoals het kadaster, de fiscus, administraties, gemeenten, syndici… contact opnemen om zeker te zijn dat jij geen kat in de zak koopt. Het is de belangrijkste taak van de notaris om jou volledig te informeren zodat de aankoop op een veilige manier kan gebeuren en jij met kennis van zaken ondertekent.

Termijnen
Iedere opzoeking gebeurt volgens bepaalde stappen en iedere stap gaat gepaard met een termijn. Het notariskantoor heeft slechts een beperkte invloed op deze termijn. Zo moet de notaris bv. wachten op een hypothecair getuigschrift. Gemeenten krijgen dertig dagen de tijd om informatie door te geven aan de notaris, maar in de praktijk kan het langer duren. Begunstigden van een voorkooprecht krijgen twee maanden om te reageren.   Deze termijnen worden niet bepaald door de notaris, maar door de wet. Zolang welbepaalde stappen niet zijn volbracht, kan de akte niet verleden worden. Bovendien mag je niet vergeten dat – parallel aan je verkoopdossier – ook je kredietdossier loopt. Ook de bank moet voldoende tijd krijgen om het dossier te verwerken.

Veel kopers willen zekerheid over de datum van hun akte. Logisch ook, want dan ontvang je de sleutels. De notaris kan de partijen meer duiding geven over deze datum. Bespreek dit op voorhand met hem en bekijk wat mogelijk is.

Bron: Fednot